fredag 24 november 2017

Sveriges grymmaste beagle?

Jag har småpysslat lite nu och sammanställt Heijas alla drev genom åren.


Läs och imponeras! (ja, det är min blogg så jag får skryta hur mycket jag vill)




Heija har haft totalt 11 drev i hela sitt liv (hare och rå konstaterat) på runt 18-20 släpp.
5 av dessa drev har varit under jaktprov som hon gått till pris på ( när det varit drev på prov så har det alltid blivit drevpris). 1+1rå, 3 rå, 2 hare, 2 hare, 3 hare.
Detta innebär att Heija endast haft totalt 6 tränings-drev i sitt liv! Hur många beaglar kan skryta med detta?
Har jag en bra hund, eller en bästa hund?! :)













onsdag 15 november 2017

Första Ettan blev en Dubbeletta!

Igår hade vi i Nedre Norrlands Beagleklubb Råkampen. Den är som vanligt på Alnö.


Vi träffades kl 0700 på Alnö Hembygdsgård där lottning skedde. Jag fick en ruta väldigt centralt direkt till öster om hembygdsgården och domare för dagen blev Stig Kihlberg.


Vi hade en toppenfin dag (fast jag fick gå/jogga en hel del vid koppling) och det slutade med 1+1 rå! EP blev 29 vilket är personbästa.


Vi kom 2a i denna tävling med endast 1,5 poäng efter vinnaren.


Nu laddar vi inför resan mot Gotland som börjar ikväll. På lördag är det årets sista beagle-utställning i Visby.



måndag 9 oktober 2017

onsdag 29 mars 2017

Planerad Parning

Parning kommer genomföras i maj månad 2018 med förhoppning om leverans i september.


u. J SE VCH Hejdetassens Heija (gul/vit) SE47529/2013
e. RR SE JCH SE UCH Norhams Dixon (trefärgad) SE36005/2011


Valparna kommer bli fri från anlaget MLS då båda föräldradjuren är ickebärare (N/N).








Båda föräldradjuren har ett trevligt temperament, härlig jaktlust och en lagom storlek (38cm). Dixon jagar uteslutande hare och är jakt och utställningschampion. Är även rådjursren.
Heija jagar hare och rådjur och är viltspårprovschampion samt har två certifikat på utställning.




Valparna kommer säljas som familjemedlemmar till jaktintresserade familjer.

Kontakta mig för mer information: ninanordqvist@gmail.com

tisdag 7 mars 2017

Västernorrlandsmästaren 2016

Det var en härlig lördag i KLASS arena Söråker.


Vi började med förhandsgranskning kl 1330 och efter det hade vi en paus när kennelklubben hade sitt årsmöte.
Strax efter 1630 drog vi igång och Heija blev lottad mot en Perro de Aqua Espanol-hane på 3½år.
Hon åkte ut i första gallringen men vi var i alla fall på plats och representerade rasen för andra året i rad.



fredag 3 mars 2017

Sista rycket

Nu några dagar in i mars så kan jag summera jaktsäsongen 16/17 som halvrisig. Det har inte varit den fina vintern i skogen som jag hade hoppats.


I lördags fick vi i alla fall chansen att komma ut i harskogen igen efter ett uppehåll från okt!
Heijas takter var det inte några fel på. Självklart är hon orutiner att jaga i snö men hon fick ihop ett hardrev på 25 minuter och jag är imponerad, som vanligt!






I måndags startade Heija ett jaktprov i Nordingrå med Dick Wedin som domare. Där var det en fin morgon med -4 och uppehåll. Vid 10-tiden började det snöa och det blåste och snöade ända fram till provdagens slut. Hunden drev ändå, två olika harar varav ena drevet blev ett tredje pris. Skitglad!






Imorgon (lördag) är det dags för Västernorrlandsmästaren 2016. För andra året i rad har Heija kvalat in. I fjol eftersom hon blev BIM i Visby i augusti. Härliga hund!
Hoppas på mycket glamour och god mat och förhoppningsvis en stor rosett!

fredag 10 februari 2017

Skitvinter

Ja, vad ska man säga om denna vinter? Har den varit bra?  Nja, inte direkt va!
Idag har det kommit lite snö och om vi har lite tur så hinner vi med några släpp och kanske ett jaktprov innan februaris slut.


Den 4e mars blir det 'Västernorrlandsmästaren'! Detta år för andra året i rad. Hoppas vi kommer längre det här året.
Det får gå hur som helst egentligen eftersom det är en utställning 'på skoj'. Det är kul med något annorlunda. Det är mycket glitter och glamour och god mat.

onsdag 2 november 2016

Klubbmatch Nordingrå

Nu har vi varit med om detta också !


Vi åkte till Dick i Nordingrå i fredags för att sova över.
Vi hade en trevlig kväll med en del av styrelsen och några glas vin.


På lördagen for vi ut mot Lill-Dalen och släppte kl 0730.
Heija sökte trångt första 20 minuterna precis som hon brukar. Efter ett tag släppte det och hon rörde sig upp mot 350 meter.
Hon hade superfin kontakt med mig under hela söket. Fann några svaga slag som inte ledde till upptag, tyvärr.
Vi traskade i 5,5 timmar och Heija gjorde närmare 2,5 mils sök!


Detta blev vår första har-nolla i resultatraden.


Nu siktar vi in oss på Rådjurskampen på Alnö i mitten av månaden och hoppas vi kommer därifrån med ett 1a pris (gärna fler).


Bilden är inte från Nordingrå.



måndag 17 oktober 2016

Internationell Hundutställning 2016-10-15

I helgen var det hundutställning i Nordichallen Sundsvall.
En domare från Canada dömde beagle och av 6 stycken anmälda beaglar så var Heija den enda som inte fick med sig Excellent. Tyvärr blev det very good för henne och än en gång har jag fått bekräftat att utländska domare ser till en annan typ av beagle än det Heija är.


Nu får vi se hur det blir med utställningar framöver. Måste fundera lite. Kanske åker vi till Gotland i november för att prova på Gotlands beagleklubbs utställning och kombinerar med ett jaktprov, eller så håller jag mig till dubbelutställningen i December i Stockholm. På fredagen är det en finsk domare och det KAN gå vägen.


Nu har jag nyss anmält till Klubbmatchen i Nordingrå nästa helg. Hur detta går återkommer jag med så fort jag bara kan.


Igår var vi ut med Jocke och Molle för att söka av och se om det fanns någon hare på skogen där. Det fanns det tyvärr inte men lite motion blev det!



söndag 25 september 2016

Drevprov

Igår var vi till Jämtland och gick ett drevprov för domare Curt Edström.
Där blev hon föreslagen ett andra pris. Superstolt över henne! Hela 27 EP fick hon med sig.
Jag hade så klart släppt igen om det inte var så att hon blödde från en spene. Känns onödigt att släppa igen då. Så viktigt är inte första priset så jag riskerar någonting med lill-gumman min.
Ska försöka få till ett till prov inom kort men först ska jag låta såret läka riktigt.