tisdag 31 juli 2018

Valpkullen 2018

Nu är dom här!

Eller nu och nu, dom föddes 2018-07-14 men det har funnits lite annat att tänka på.

Allt gick helt otroligt bra. Jag är i vanlig ordning sjukt imponerad av Heija och vilket bra team vi är!

Det blev 3 hanar och 3 tikar.
1 av varje fick baksporrar efter Heija.

Jag återkommer och lägger ut mer information så fort jag får mer tid över.




 

onsdag 23 maj 2018

Ett hejdundrande avslut och en fin början

Oj, vart ska jag börja.

Kan börja med att be om ursäkt att en uppdatering har dröjt. Man kanske kan tro att ingenting nytt hänt men där har man fel!

Efter råkampen på Alnö nov -17 så blev vädret i Västernorrland så trist och extremt snörikt så jag trodde det var färdig-jagat för säsongen. Som tur var kom jag på att det finns fler ställen att jaga på än i Norrland.
Bokade jaktprov 2 dagar i rad på Gotland i januari och OJ så bra det gick.
Första dagen presterade Heija 1+2 rå. Jag kallade in henne och kopplade för dagen då vi skulle starta dagen efter också.
Andra dagen blev det äntligen första 1:an på hare och jag fick med mig en Jaktchampion hem <3

Med dessa resultat så blev Heija Sveriges tredje bästa Allroundhund säsongen 2017/2018! 


Ännu en gigantiskt stor nyhet är att vi nu varit ner till Nässjö för parning mellan Heija och Norhams Dixon!
Idag har det gått cirka 11 dagar sedan ägglossning så ännu vet man inte om det tagit sig men ultraljud kommer göras när hon gått ca 28-30 dagar om jag inte kan se några tecken själv.

Finns intresse för valp så mejla mig: ninanordqvist@gmail.com




 

fredag 29 december 2017

Årets Utställnings-Beagle

Trots ett riktigt risigt utställningsår så hamnade vi på topp 15-listan 2017 över årets utställningsbeagle. Fina, fina Heija.



 

fredag 24 november 2017

Sveriges grymmaste beagle?

Jag har småpysslat lite nu och sammanställt Heijas alla drev genom åren.


Läs och imponeras! (ja, det är min blogg så jag får skryta hur mycket jag vill)




Heija har haft totalt 11 drev i hela sitt liv (hare och rå konstaterat) på runt 18-20 släpp.
5 av dessa drev har varit under jaktprov som hon gått till pris på ( när det varit drev på prov så har det alltid blivit drevpris). 1+1rå, 3 rå, 2 hare, 2 hare, 3 hare.
Detta innebär att Heija endast haft totalt 6 tränings-drev i sitt liv! Hur många beaglar kan skryta med detta?
Har jag en bra hund, eller en bästa hund?! :)













onsdag 15 november 2017

Första Ettan blev en Dubbeletta!

Igår hade vi i Nedre Norrlands Beagleklubb Råkampen. Den är som vanligt på Alnö.


Vi träffades kl 0700 på Alnö Hembygdsgård där lottning skedde. Jag fick en ruta väldigt centralt direkt till öster om hembygdsgården och domare för dagen blev Stig Kihlberg.


Vi hade en toppenfin dag (fast jag fick gå/jogga en hel del vid koppling) och det slutade med 1+1 rå! EP blev 29 vilket är personbästa.


Vi kom 2a i denna tävling med endast 1,5 poäng efter vinnaren.


Nu laddar vi inför resan mot Gotland som börjar ikväll. På lördag är det årets sista beagle-utställning i Visby.



måndag 9 oktober 2017

onsdag 29 mars 2017

Planerad Parning

Parning kommer genomföras i maj månad 2018 med förhoppning om leverans i september.


u. J SE VCH Hejdetassens Heija (gul/vit) SE47529/2013
e. RR SE JCH SE UCH Norhams Dixon (trefärgad) SE36005/2011


Valparna kommer bli fri från anlaget MLS då båda föräldradjuren är ickebärare (N/N).








Båda föräldradjuren har ett trevligt temperament, härlig jaktlust och en lagom storlek (38cm). Dixon jagar uteslutande hare och är jakt och utställningschampion. Är även rådjursren.
Heija jagar hare och rådjur och är viltspårprovschampion samt har två certifikat på utställning.




Valparna kommer säljas som familjemedlemmar till jaktintresserade familjer.

Kontakta mig för mer information: ninanordqvist@gmail.com

tisdag 7 mars 2017

Västernorrlandsmästaren 2016

Det var en härlig lördag i KLASS arena Söråker.


Vi började med förhandsgranskning kl 1330 och efter det hade vi en paus när kennelklubben hade sitt årsmöte.
Strax efter 1630 drog vi igång och Heija blev lottad mot en Perro de Aqua Espanol-hane på 3½år.
Hon åkte ut i första gallringen men vi var i alla fall på plats och representerade rasen för andra året i rad.



fredag 3 mars 2017

Sista rycket

Nu några dagar in i mars så kan jag summera jaktsäsongen 16/17 som halvrisig. Det har inte varit den fina vintern i skogen som jag hade hoppats.


I lördags fick vi i alla fall chansen att komma ut i harskogen igen efter ett uppehåll från okt!
Heijas takter var det inte några fel på. Självklart är hon orutiner att jaga i snö men hon fick ihop ett hardrev på 25 minuter och jag är imponerad, som vanligt!






I måndags startade Heija ett jaktprov i Nordingrå med Dick Wedin som domare. Där var det en fin morgon med -4 och uppehåll. Vid 10-tiden började det snöa och det blåste och snöade ända fram till provdagens slut. Hunden drev ändå, två olika harar varav ena drevet blev ett tredje pris. Skitglad!






Imorgon (lördag) är det dags för Västernorrlandsmästaren 2016. För andra året i rad har Heija kvalat in. I fjol eftersom hon blev BIM i Visby i augusti. Härliga hund!
Hoppas på mycket glamour och god mat och förhoppningsvis en stor rosett!

fredag 10 februari 2017

Skitvinter

Ja, vad ska man säga om denna vinter? Har den varit bra?  Nja, inte direkt va!
Idag har det kommit lite snö och om vi har lite tur så hinner vi med några släpp och kanske ett jaktprov innan februaris slut.


Den 4e mars blir det 'Västernorrlandsmästaren'! Detta år för andra året i rad. Hoppas vi kommer längre det här året.
Det får gå hur som helst egentligen eftersom det är en utställning 'på skoj'. Det är kul med något annorlunda. Det är mycket glitter och glamour och god mat.