tisdag 7 mars 2017

Västernorrlandsmästaren 2016

Det var en härlig lördag i KLASS arena Söråker.


Vi började med förhandsgranskning kl 1330 och efter det hade vi en paus när kennelklubben hade sitt årsmöte.
Strax efter 1630 drog vi igång och Heija blev lottad mot en Perro de Aqua Espanol-hane på 3½år.
Hon åkte ut i första gallringen men vi var i alla fall på plats och representerade rasen för andra året i rad.



fredag 3 mars 2017

Sista rycket

Nu några dagar in i mars så kan jag summera jaktsäsongen 16/17 som halvrisig. Det har inte varit den fina vintern i skogen som jag hade hoppats.


I lördags fick vi i alla fall chansen att komma ut i harskogen igen efter ett uppehåll från okt!
Heijas takter var det inte några fel på. Självklart är hon orutiner att jaga i snö men hon fick ihop ett hardrev på 25 minuter och jag är imponerad, som vanligt!






I måndags startade Heija ett jaktprov i Nordingrå med Dick Wedin som domare. Där var det en fin morgon med -4 och uppehåll. Vid 10-tiden började det snöa och det blåste och snöade ända fram till provdagens slut. Hunden drev ändå, två olika harar varav ena drevet blev ett tredje pris. Skitglad!






Imorgon (lördag) är det dags för Västernorrlandsmästaren 2016. För andra året i rad har Heija kvalat in. I fjol eftersom hon blev BIM i Visby i augusti. Härliga hund!
Hoppas på mycket glamour och god mat och förhoppningsvis en stor rosett!

fredag 10 februari 2017

Skitvinter

Ja, vad ska man säga om denna vinter? Har den varit bra?  Nja, inte direkt va!
Idag har det kommit lite snö och om vi har lite tur så hinner vi med några släpp och kanske ett jaktprov innan februaris slut.


Den 4e mars blir det 'Västernorrlandsmästaren'! Detta år för andra året i rad. Hoppas vi kommer längre det här året.
Det får gå hur som helst egentligen eftersom det är en utställning 'på skoj'. Det är kul med något annorlunda. Det är mycket glitter och glamour och god mat.

onsdag 2 november 2016

Klubbmatch Nordingrå

Nu har vi varit med om detta också !


Vi åkte till Dick i Nordingrå i fredags för att sova över.
Vi hade en trevlig kväll med en del av styrelsen och några glas vin.


På lördagen for vi ut mot Lill-Dalen och släppte kl 0730.
Heija sökte trångt första 20 minuterna precis som hon brukar. Efter ett tag släppte det och hon rörde sig upp mot 350 meter.
Hon hade superfin kontakt med mig under hela söket. Fann några svaga slag som inte ledde till upptag, tyvärr.
Vi traskade i 5,5 timmar och Heija gjorde närmare 2,5 mils sök!


Detta blev vår första har-nolla i resultatraden.


Nu siktar vi in oss på Rådjurskampen på Alnö i mitten av månaden och hoppas vi kommer därifrån med ett 1a pris (gärna fler).


Bilden är inte från Nordingrå.



måndag 17 oktober 2016

Internationell Hundutställning 2016-10-15

I helgen var det hundutställning i Nordichallen Sundsvall.
En domare från Canada dömde beagle och av 6 stycken anmälda beaglar så var Heija den enda som inte fick med sig Excellent. Tyvärr blev det very good för henne och än en gång har jag fått bekräftat att utländska domare ser till en annan typ av beagle än det Heija är.


Nu får vi se hur det blir med utställningar framöver. Måste fundera lite. Kanske åker vi till Gotland i november för att prova på Gotlands beagleklubbs utställning och kombinerar med ett jaktprov, eller så håller jag mig till dubbelutställningen i December i Stockholm. På fredagen är det en finsk domare och det KAN gå vägen.


Nu har jag nyss anmält till Klubbmatchen i Nordingrå nästa helg. Hur detta går återkommer jag med så fort jag bara kan.


Igår var vi ut med Jocke och Molle för att söka av och se om det fanns någon hare på skogen där. Det fanns det tyvärr inte men lite motion blev det!



söndag 25 september 2016

Drevprov

Igår var vi till Jämtland och gick ett drevprov för domare Curt Edström.
Där blev hon föreslagen ett andra pris. Superstolt över henne! Hela 27 EP fick hon med sig.
Jag hade så klart släppt igen om det inte var så att hon blödde från en spene. Känns onödigt att släppa igen då. Så viktigt är inte första priset så jag riskerar någonting med lill-gumman min.
Ska försöka få till ett till prov inom kort men först ska jag låta såret läka riktigt.

onsdag 14 september 2016

Min lilla har-tjej

Nu ska jag ta mig tid att skriva några rader, nu när Heija kommit igång med harjakten.
Vi har fått möjliget att hos Dick i Nordingrå fått inkvartera oss ett par gånger för att testa hunden på hans skog.
Det har gått bra får jag lov att säga, då det senaste gången blev ett kortare drev som direkt gick på vägen där det blev tapp, tyvärr men erfarenheten behövs. Den gången hade vi hjälp av Björns beagle Nisse.
Första gången blev det ingenting, då var det mest att för henne få röra på sig efter senaste jakten som var på nyårsafton!


Igår fick vi komma till Torpshammars skog och släppa på Mats jakträtt.
Det blev ju succé! Där fick jag ihop det till ett 40 minuters drev samt ett ytterligare som var svårbedömt då det drog iväg över kilometern och vi gick inte efter.


På lördag blir det ytterligare ett släpp och hur det går får jag återkomma om.


Parning fortfarande aktuellt och om intresse finns så mejla mig: ninanordqvist@gmail.com





torsdag 1 september 2016

Östsvenska Beagleklubben

Var på utställning i Älvsjö Friluftsområde i lördags och ställde för Per Lundström.
Hade lite halvdålig vibbar innan det blev min tur. Hård domaren som jag fler very good än excellent. Ett par hanar åkt ut med good pga mentaliteten. Vilket är helt rätt!
Heija lyckades få excellent men tyvärr inget ck. För dagen lite 'slapp' i skinnet. Men men, vi kämpar på och nästa utställning är i Nordichallen i oktober. En domare ifrån Kanada så jag anmäler mest för att det är nära. Vet att det blir Very Good.



tisdag 23 augusti 2016

Planerad parning nov/dec 2016 undan:

J SEVCH Hejdetassens Heija SE47529/2013
Heija har i skrivandets stund ett drevpris på rådjur på ett startat prov och 2 Certifikat på utställning.
Heija är viltspårprovschampion.  
MLS N/N

 
Information om hane kommer inom kort.
 
Heijas mor:
SE JCH, FI JCH, SE UCH Hejdetassens Kola S54255/2006
Kola har deltagit på bland annat småhunds-SM, Europapokalen i Schweiz och Nordiska mästerskapen. Drevpris på rådjur, räv och hare.

Heijas far:
SE JCH Klippuddens Håkan SE47481/2010
Håkan har drevpris på hare, rådjur och räv och 1 certifikat på utställning. Håkan har deltagit på Småhunds-SM.

För intresseanmälan och mer information kontakta ägare Nina Nordqvist på mejl: ninanordqvist@gmail.com

lördag 13 augusti 2016

Västerbottens Beagleklubbs Rasspecial Hissjö






Domare Sarah Häggkvist

Excellent, jaktkonkurrens 2 CK, Bästa tikklass 3 + reserv-Cert.
Kritiken: Välskuret vackert feminint huvud med dom rätta proportionerna. Utmärkt hals, rygg och kors. Bra förbröst och bröstdjup. Utmärkt vinklad runt om. Passande benstomme. Mycket flytande bra rörelser som är parallella.